Promluva Mons. Jana Baxanta při děkovné mši svaté u příležitosti 17. listopadu
Promluva litoměřického biskupa Mons. Jana Baxanta v pátek 17. listopadu 2023 v bazilice sv. Jakuba Většího v Praze. Děkovná mše svatá byla slavena jako poděkování Bohu a sv. Anežce České za 34 let svobody.
Drazí bratři a sestry, milí přátelé,
biblické čtení z knihy Moudrosti nám dnes předkládá minimálně
dvě velice sugestivní věty. Dovolím si je mírně poupravit, aby mířily přímo k
nám. Ta první: „z velikosti a krásy tvorstva srovnáním lze poznat jejich
stvořitele“. A druhá: dovedeme prozkoumat svět, jak to, že přitom nenacházíme
jeho Pána? Připomínám tyto pasáže zcela záměrně. Při děkovné bohoslužbě za
znovuzískání svobody a lidské důstojnosti po listopadových událostech roku
1989, se nemůžeme ubránit, dle mého soudu, naléhavé otázce: jak že to bylo s
onou „sametovou“ revolucí a pádem totality? Kde a jak lze hledat a najít
solidní a hysterie prosté odpovědi? Je zřejmé, že každý pohled do blízké, či
vzdálené minulosti s sebou nese jisté nebezpečí dívat se na důležité a
přelomové události pouze současnýma očima, nebo si je idealizovat po svém,
event. je vykládat tendenčně. Nic z toho by nám nepřineslo užitek, ani
povzbuzení či poučení pro dnešek. Zkoumáme minulost nikoliv proto, abychom
zbaběle utíkali od náročnosti přítomných okamžiků a dějů, ale proto, abychom
získali cit pro souvislosti a objevovali mnohdy skryté a žel zapomenuté kořeny
své vlastní historie. Jak vyplývá z uvedených biblických vět, je nepochybné, že
Pán tvorstva, tedy Bůh, se ve svém tvorstvu neschovává k nepoznání. Při
nezaujatém uvažování se každý rozumně uvažující člověk může dobrat logického
úsudku, že nutně musí existovat první příčina všeho, co existuje, když je
zjevné, že každá skutečnost svou příčinu, původ, svůj kořen má. Lze i postoupit
o krůček dál a přijmout důsledek tohoto logického úsudku, že totiž tato
znamenitá první Příčina je osobní živá bytost, což se lidskému uvažování
nepříčí a je na hony vzdálené jakékoliv bigotnosti a náboženského fanatizmu.
Ano, nemůže být jen studenou fyzikální veličinou.
Kdokoliv z nás přítomných si vybaví listopadové události z
doby před již čtyřiatřiceti roky, a následujících několika měsíců a let,
vzpomene si na, nikoliv ojedinělé komentáře, vysvětlující přerod politických
struktur, nebo jejich naprostý radikální zánik, především v Evropě a
pochopitelně u nás, v naší vlasti. Existovaly a mezi lidmi kolovaly různé
teorie, značně konspirativní a proto lákavé, a možná, že se jich ještě někdo
drží doposud, že se tzv. převrat uskutečnil dle plánů a dohod mocných tohoto
světa, kterým málokdy jde o dobro bližních, neboť jsou od nich domýšlivě a
povýšeně odříznuti. Nelze se divit, protože tehdejší dramatické změny probíhaly
relativně hladce. Jako by stačilo pouhé mávnutí kouzelným proutkem. Jen málokdo
by tehdy věřil, že se něco takového může stát, když se totalitní systémy vždy a
všude držely a drží pevně a násilím, bez ohledu na respektování vysokých hodnot
svobody a lidské důstojnosti druhých. Avšak, stalo se. Otevřela se úžasná
perspektiva nového života se svobodným nadýchnutím a uvědoměním si základní
pravdy, že člověk není na světě k tomu, aby byl ovládán a aby s ním bylo
manipulováno. Tenkrát, snad ve většině, si lidé uvědomovali, jak krásný je
život, když není zotročen. Ovšem nástrahy ztráty svobody zůstaly a zůstávají až
dodnes. Pokud se svobody zbavíme dobrovolně svým nezodpovědným, tedy slabošským
anebo svévolným chováním, těžko ji znovu získáme.
Existoval a doposud existuje i jiný komentář a vysvětlení
přerodu k znovunabytí svobody, za kterou dnes opět děkujeme Bohu
prostřednictvím sv. Anežky České. Musí však být prost jakékoliv povrchnosti a
pietní unáhlenosti. Dějiny lidstva a jednotlivých lidských komunit se odvíjejí
nikoliv samospádem bez jakéhokoliv přičinění kohokoliv. Každá lidská
pospolitost je živým organizmem, a životní sílu čerpá zvenčí, a současně se
navenek projevuje způsobem sobě vlastním. Nikdy nemůže být jakousi množinou
neosobních entit, protože je naštěstí z podstaty otevřena tvůrčím vlivům.
Komentář křesťansky uvažujícího a dle křesťanské víry žijícího člověka, sděluje
názor, že již zmíněná první Příčina, tedy Pán, pro nás Bůh, je se svým dílem
jako Stvořitel navždycky spjat. A jedná. Působí. Většinou však tiše, bez
oslňujících reflektorů a bez potlesku. Už při samotné „sametové“ revoluci jsme
si dávali dohromady dva krásné principy. Zaprvé: není až tak zásadní, abychom
nalezli Anežčin hrob, ale mnohem důležitější je objevit a osvojit si jejího
ducha služby, a zadruhé: během let totality v pronásledováních a snášeném
utrpení tak mnohých našich bratří a sester, de facto smírných obětí před Bohem
za nás za všechny, bylo a je nashromážděno úžasné duchovní bohatství. Prozření,
resp. otevření očí pro hodnoty služby bližním a důvěra v Boží pomoc a
požehnání, vyprošené našimi obětujícími se dobrodinci, mohlo v důsledku
způsobit rozlomení okovů totalitního režimu. Proč by nemohl Bůh shlédnout na
svůj lid? Proč by v dané historické chvíli nemohl ukázat svou moc?
Slyšeli jsme však i úryvek z Lukášova evangelia, kde byla
zachycena zmínka ze Starého zákona o Lotově ženě. Toužila více se dívat zpět na
život v hojnosti s nářkem na to, co bylo nutné opustit, protože to bylo hříšné.
Pro šťastnou, ale i náročnou budoucnost Hospodinovy blízkosti, byla ztracena.
Podobně, jako putující vyvolený národ se zbytečně zdržoval a cestu k Hospodinem
zaslíbené zemi lehkomyslně oddaloval. Více je zaměstnávala nouze pouště s
hladem a žízní než radost ze svobody, z vysvobození z egyptského otroctví.
Nelze se ubránit dojmu, že se tu pro nás nachází opět výše zmíněné důležité
upozornění. Získaná svoboda i jako Boží dar, vyprošený a zprostředkovaný tak
mnohými, nám může docela rychle a lehce zmizet, když ji budeme chápat jako
samozřejmost, nebudeme o ni pečovat, a navíc nebudeme ji dopřávat svým bližním.
A pak, snadno se i nám může přihodit, že se nám nesení svobody stane obtížným,
když si bláhově s nasazením růžových brýlí zrádně vybavíme domnělou, avšak
jistě podvodnou lehkost minulého režimu. Svatá Anežka Česká a celé české nebe
nám připomíná velké Hospodinovy skutky. Vede nás k uvědomění, že žít svobodně,
znamená být zodpovědnými a ohleduplnými. Prostě, dospělými lidmi a křesťany.
Amen.