Homilie papeže Františka: Synoda znamená jít společně po stejné cestě
Plné znění homilie papeže Františka při zahajovací
mši svaté synody z 10. října 2021 z baziliky sv. Petra ve Vatikánu.
Jeden bohatý muž jde Ježíši naproti, když "se
vydával na cestu" (Mk 10,17). Evangelia nám mnohokrát představují Ježíše
"na cestě", jak kráčí po boku člověka a naslouchá otázkám, které
přebývají v jeho srdci a hýbou jím. Tak nám zjevuje, že Bůh nepřebývá v
nějakých aseptických a klidných místech, daleko od reality, ale kráčí s námi a
oslovuje nás, ať jsme kdekoli, na někdy hrbolatých cestách života. A dnes, když
zahajujeme tuto synodální cestu, začněme tím, že se budeme ptát sami sebe -
papeže, biskupů, kněží, řeholníků a řeholnic, bratří a sester laiků:
Ztělesňujeme my, křesťanské společenství, styl Boha, který kráčí dějinami a
podílí se na událostech lidstva? Jsme ochotni vydat se na dobrodružnou cestu,
nebo se ve strachu z neznámého raději uchýlíme k výmluvám typu "není to
třeba" či "takhle se to dělalo vždycky"?
Vytvořit
synodu znamená jít společně po stejné cestě. Podívejme se na Ježíše, který se
na cestě nejprve setkává s bohatým člověkem, pak naslouchá jeho otázkám a
nakonec mu pomáhá rozpoznat, co má dělat, aby měl věčný život. Setkávání,
naslouchání, rozlišování: tři slova synody, na která bych se rád zaměřil.
Setkávání.
Evangelium dnes začíná zážitkem setkání. Za Ježíšem jde muž, poklekne před ním
a položí mu rozhodující otázku: "Dobrý Mistře, co mám dělat, abych měl
věčný život?" (v. 17). Takto důležitá otázka vyžaduje pozornost, čas,
ochotu vyjít druhému vstříc a nechat se vyzvat jeho neklidem. Pán neuhýbá, není
rozmrzelý ani znepokojený, naopak, zůstává s ním. Je k dispozici pro setkání.
Nic ho nenechává lhostejným, všechno ho zajímá. Setkání s tváří, setkání s
pohledem, sdílení příběhu každého člověka: to je Ježíšova blízkost. Ví, že
setkání může změnit život. Evangelium je plné setkání s Kristem, která
povznášejí a uzdravují.
I
my, kteří se vydáváme na tuto cestu, jsme povoláni stát se zkušenějšími v umění
setkávání. Ne v organizování akcí nebo teoretických úvahách o problémech, ale
především v tom, že si najdeme čas na setkání s Pánem a povzbudíme setkávání
mezi sebou. Čas věnovat prostor modlitbě, adoraci, tomu, co chce Duch svatý
říci církvi. Jde o to obrátit se k tváři a slovu druhého, setkat se tváří v
tvář, nechat se zasáhnout otázkami sester a bratří, vzájemně si pomáhat, aby
nás obohatila rozmanitost charismat, povolání a služeb. Každé setkání - jak
víme - vyžaduje otevřenost, odvahu, připravenost nechat se zpochybnit tváří a
historií druhého. I když se někdy raději uchylujeme do formálních vztahů nebo
si nasazujeme masky vyplývající z okolností, setkání nás mění a často nám
naznačuje nové cesty, o kterých jsme si nemysleli, že se jimi vydáme. Často nám
právě tímto způsobem Bůh ukazuje cesty, po kterých máme jít, a vyvádí nás z
našich unavených návyků. Všechno se změní, když jsme schopni opravdového
setkání s ním a mezi sebou navzájem. Bez formalit, bez přetvářky, bez triků.
Druhé
slovo je naslouchání. Skutečné setkání se rodí pouze z naslouchání. Ježíš
skutečně naslouchá otázce tohoto člověka a jeho náboženskému a existenciálnímu
neklidu. Nedává obřadnou odpověď, nenabízí předem připravené řešení,
nepředstírá laskavou odpověď jen proto, aby se ho zbavil a pokračoval v cestě.
Naslouchá mu. Ježíš se nebojí naslouchat srdcem, nejen ušima. Jeho odpověď
totiž není pouhým zodpovězením otázky, ale umožňuje onomu bohatému člověku
vyprávět jeho vlastní příběh, svobodně o sobě mluvit. Kristus mu připomíná
přikázání a on začíná vyprávět o svém dětství, o své duchovní cestě, o tom, jak
se snažil hledat Boha. Když nasloucháme srdcem, stane se toto: druhý člověk se
cítí přijat, není odsuzován, může svobodně vyprávět o své vlastní zkušenosti a
duchovní cestě.
Ptejme
se sami sebe: Jak jsme na tom v církvi s nasloucháním? Jak je na tom
"sluch" našeho srdce? Umožňujeme lidem, aby se projevili, aby kráčeli
ve víře, i když mají těžké životní cesty, aby přispívali k životu společenství,
aniž by jim v tom někdo bránil, odmítal je nebo je odsuzoval? Uspořádat synodu
znamená vydat se stejnou cestou, jakou se vydalo Slovo, které se stalo
člověkem: znamená to jít v jeho stopách a naslouchat jeho slovu spolu se slovy
ostatních. Je to objevování s úžasem nad tím, že Duch svatý vane stále
překvapivějším způsobem, aby naznačil nové cesty a jazyky. Je to pro všechny
pomalé, možná únavné cvičení, naučit se naslouchat jeden druhému - pro biskupy,
kněze, řeholníky a laiky - a vyhnout se umělým a povrchním reakcím. Duch nás
žádá, abychom naslouchali otázkám, úzkostem a nadějím každé místní církve,
každého lidu a národa. A také je třeba naslouchat světu, výzvám a změnám, které
nám přináší. Neizolujme svá srdce, nenechme se zaslepit svými jistotami.
Naslouchejme.
Nakonec
rozlišujte. Setkání a vzájemné naslouchání není samoúčelné, nechává věci tak,
jak jsou. Naopak, když vstoupíme do dialogu, klademe si otázky, jsme na cestě a
nakonec nejsme stejní jako předtím, jsme proměněni. Dnešní evangelium nám to
ukazuje. Ježíš cítí, že muž před ním je dobrý a zbožný a dodržuje přikázání,
ale chce ho vést dál než jen k dodržování předpisů. V dialogu mu pomáhá
rozlišovat. Navrhuje mu, aby se podíval do svého nitra, ve světle lásky, kterou
ho miluje on sám, když na něj hledí (srov. v. 21), a v tomto světle rozeznal,
na čem jeho srdce skutečně lpí. A pak zjistí, že pro něj nebude dobré přidávat
další náboženské úkony, ale naopak vyprázdnit se: prodat to, co okupuje jeho
srdce, aby udělal místo Bohu.
I
pro nás je to vzácná rada. Synoda je cestou duchovního rozlišování, které
probíhá v adoraci, v modlitbě a v kontaktu s Božím slovem. A dnešní druhé čtení
nám říká, že Boží slovo "je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný
meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i
myšlenky srdce " (Žid 4,12). Slovo nás otevírá rozlišování a osvětluje ho.
Vede synodu tak, aby nebyla církevním "sjezdem", studijní konferencí
nebo politickým kongresem, ale událostí milosti, uzdravujícím procesem vedeným
Duchem svatým. V těchto dnech nás Ježíš vyzývá, abychom se podobně jako bohatý
muž v evangeliu vyprázdnili a oprostili od toho, co je světské, a také od
našich uzavřených a opakujících se pastoračních modelů; abychom se ptali sami
sebe, co nám chce Bůh v této době říci a jakým směrem nás chce vést.
Drazí
bratři a sestry, mějte dobrou společnou cestu! Kéž jsme poutníky zamilovanými
do evangelia, otevřenými překvapením Ducha. Nenechme si ujít milostivé
příležitosti k setkání, k vzájemnému naslouchání a rozlišování. S radostí z
vědomí, že když hledáme Pána, je to on, kdo nám již přichází vstříc se svou
láskou.
Přeložil Petr Vacík
Zdroj: cirkev.cz, Vatican News - česká sekce
Úvodní foto: Bohoslužba k zahájení synodní cesty (Vatican Media)