Slova litoměřického biskupa na konci roku 2018 při děkovné mši svaté
31. prosince 2018, katedrála sv. Štěpána, Litoměřice
Snad každoročně vždycky na konci jednoho roku při děkovné mši svaté se podivujeme nad časem, který nám takříkajíc uniká mezi prsty neúprosným tempem, a téměř se nestačíme ohlížet zpět na cestu, kterou jsme v končícím roce urazili. Rozhodující je v našem životě nepochybně několik skutečností, které bych rád vyjmenoval a u nich se zastavil: předně 1/ nejdeme životem sami, 2/ svět je mnohem pestřejší, než jej vidíme pouze svýma očima, 3/ stavebních a nosných pilířů dosavadních etap našeho pozemského života není mnoho, ale ani jich není málo.
1/ nejdeme životem sami: v
uplynulém roce, jehož poslední chvilky právě prožíváme, jsme upřímně řečeno
byli jen málokdy zcela sami. Nemyslím jen na fyzickou samotu podobnou stylu
kartuziánské cely, ani nyní nechci připomínat bolestivé samoty lidské
opuštěnosti. Nicméně, vědomě si vytvořit prostředí naprosté samoty, je vcelku
věc v našem světě komunikací téměř nedosažitelná. Člověk by někdy opravdu chtěl
být sám, avšak jen stěží se mu to může podařit, neboť nelze už žít na Robinsonově
pustém ostrově, protože se už trvale pohybujeme ve velmi husté a propletené
komunikační síti vztahů, informací a překotných událostí. Je otázkou, zdali by
ona zamýšlená samota nám prospívala. Jistě, v mezilidských vztazích, kde je
respekt jednoho člověka k druhému, je současně i ohled na lidské soukromí.
Nebyli bychom, domnívám se, šťastni, kdybychom v tomto světě a v uplynulém roce
žili zcela bez vztahů k druhým lidem i za cenu, že by se náš vlastní životní
prostor zmenšil. Od přirozenosti tíhneme, jako společenské bytosti Bohem
stvořené, jeden k druhému. Byli bychom smutní, kdybychom sice svůj vlastní
životní prostor měli široký, ale byli bychom v něm sami. Danost, tak někdy
nazýváme stav nám darovaný Bohem a zprostředkovávaný i dobrými lidmi, způsobuje,
že můžeme žít s mnohem větší jistotou a pevností právě proto, že nejdeme,
nežijeme sami, čímž, opět díky Bohu a dobrým lidem, tragická lidská opuštěnost
se nám naštěstí vyhýbá. Zde je první důvod k této večerní děkovné bohoslužbě na
sklonku roku: Pane Bože, děkujeme ti. Dobří lidé, děkujeme vám, že jste s námi!
2/ svět je mnohem pestřejší, než jej vidíme pouze svýma očima: jsem toho přesvědčení, že každý z nás žasne nad darem své vlastní existence, na jejímž vzniku jsme neměli účast, ale s radostí si ji užíváme. Lidský zrak postřehne mnoho zajímavostí, a to v širokoúhlém spektru. Stačí jen hlavou otočit a vidíme celé prostředí v pestré realitě. Svými rozumovými schopnostmi rozšiřujeme vhled do věcí, které nelze viditelně postřehnout. A přece, i takto Tvůrcem obdarovaná lidská bytost, pronikající svým vnímáním do dálek, šířek, výšek i hloubek světa, nemůže vnímat a poznávat všechno. Něco stále zůstává přikryto tajemstvím, a proto nutně v určité fázi poznávání narážíme na limity a hranice člověka jako takového, totiž mimořádně obdarovaného a nadaného schopnostmi, ale přece jen lidskými, nikoliv božskými. Za obzor nevidíme, hranice a limity jen tak nepřekonáme. Lze je překonat jedině průnikem víry. Víra v Boha vidí dál, poznává víc. Důvěra v druhého člověka rozvolňuje náš jinak stěsnaný a nedostatečně komfortní životní prostor. Víra a důvěra se nedá vynutit, nedá se předstírat. Jsou to hodnoty, zušlechťující každou lidskou bytost, neboť jsou cennější než zlato. Zde se nabízí 2. důvod k díkům a vděčnosti: za to, že jsme ve víře žili vědomím Boží blízkosti, a nejen pochopili, že Bůh je, ale i jaký je. A pak děkujeme i našim drahým bližním, že nás s důvěrou vyváděli z našich koutů obav a nejistot, kam jsme se sami zahnali, že nám ukazovali nové světy za našimi často krkolomně budovanými opevněními vlastní pohodlnosti.
3/ stavebních a nosných pilířů
dosavadních etap našeho pozemského života není mnoho, ale ani jich není málo:
bohatství života člověka se odjakživa měří podle minimálně dvou měřítek: jak
velké jsou jeho vědomosti a zkušenosti, a s jakou skromností vystupuje vůči
svým blízkým. Děkovná bohoslužba je vždycky vložena do vánočního období
liturgického roku. Vánoční události jsou mimořádné tím, že bez přehánění padlá
lidská přirozenost, byla očištěna a povýšena. Rozhodující roli, pokud se týče
nás lidí, v tomto procesu naší spásy měla matka Ježíšova Panna Maria. Rád bych
poukázal na jeden zásadní okamžik jejího života, mající ostatně vliv na zdar
vykupitelského Kristova díla. Maria, jako nazaretská dívka, hluboce věřící
člověk, zcela odevzdaná Hospodinu, se právě proto, jaká byla, při Zvěstování
dozvídá několik zcela dosud neznámých skutečností: že se stane matkou, že se jí
narodí syn, že se bude jmenovat Ježíš, že její věkem mnohem starší příbuzná
Alžběta také počne, a že se jí též narodí syn, a že bude o půl roku starší, než
dítě její. To je nevídaný tok informací. Která matka kdykoliv v dějinách
lidstva by něco takového mohla vědět o sobě a o druhých! Žádná! Bůh rád
zahrnuje své věrné úžasnými informacemi. Dospělost a dozrávání člověka je úzce
spjato s vědomostmi, které získává tím, že oddaně otevírá své srdce Bohu a
lidem. Člověk dobrého a otevřeného srdce víc o Bohu ví, a více může lidi znát a
chápat, když chce pro ně svůj život nasadit. Život Panny Marie, nástroje v Boží
ruce, byl pevný a stabilní její oddaností Bohu a láskou ke svým bližním: pokud
možno udělat pro jejich záchranu všechno. Jestli se náš křesťanský život,
prožívaný v současném tak komplikovaném světě, bude vyznačovat oddaností Bohu a
ochotou žít pro druhé, sami budeme stát na pevných základech. Staneme se stejně
tak, jako Maria, účinným a spolehlivým Božím nástrojem. Neexistuje pevnější
pilíř, ani odolnější duchovní stavební panel. Díky Bohu za to, že nám bylo
mnoho sděleno, abychom mohli pomáhat druhým k dosažení spásy.
Foto: Dominik Faustus