Promluva Mons. Jana Baxanta k zasvěceným osobám
Setkání se zasvěcenými
osobami, 2. února 2019, Diecézní dům kardinála Trochty, Litoměřice
Drazí bratři a sestry, milí zasvěcenci,
předpokládám, že
celoživotní touhou každého z nás je příchod Pána do našich srdcí, do
chrámu naší nesmrtelné duše. A nejen příchod, ale jeho trvalé přebývání
v nás. Pro koho jiného bychom měli mít vyhrazeno toto eminentní místo
v našem nitru, v nitru zasvěceného člověka, než právě pro Přítele lidských
duší a jejich Spasitele, Ježíše Krista. Má to však, jak tomu často bývá, háček.
Drahocenné skutečnosti a
mimořádně významné události v našem životě jsou provázeny když ne přímo
zábranami, pak jistě potížemi. Nicméně, jednak nás ony komplikace všeho druhu
mohou utvrdit ve vědomí, že jdeme správnou cestou, protože dobrá věc má vždy
své nepřátele, ale také je můžeme považovat za zkoušky sloužící ke tříbení,
odolnosti a statečnosti ve službě Boží.
Vážnější, zaklíněný háček možno
spatřovat v tom, že naše svatyně duše je obsazena. A nemyslím hned, jak se
v duchovní literatuře píše, na odpadky hříchů a bezcenný brak hříšných
sklonů či v lepším případě na duši svázanou nezdravými vazbami
k lidem, byť třeba i zbožným a hodným. Chovat ve svém nitru nezdravý a
proto škodlivý obsah jistě nikdo z nás nechce. Duchovní upřenost mysli jen
na naše oblíbence by nám opravdové štěstí nikdy nepřinesla.
Bůh jako Stvořitel utkal naši
duši vysloveně noblesním způsobem. Není to ani trezor, ani kovová pevná
schránka, ani nedobytná bašta a ani všeobjímající citový rezervoár. Je to
prostě, biblicky řečeno, chrám, místo, kde přebývá Bůh; a je pro Něho v chrámu
naší duše volno, nebo máme obsazeno? Tento Boží chrám je křehký i stabilní,
libovůli člověka ponechaný i odolný, jako bývá křehká i stabilní každá
viditelná chrámová či kostelní svatyně, v našich podmínkách
s historickým odkazem křesťanských kořenů.
Každá, i malinká svatyňka a
kaplička je pevná díky svým ochráncům a obnovitelům a chatrná tím, že je
ponechána na pospas vetřelcům a ničitelům. Chrám naší duše, hlídán pro našeho
Pána, je v moci každého z nás. Tento chrám nám byl Bohem svěřen do
opatrování. Může být zneuctěn našimi hříchy a vnitřně rozerván zarputilostí
zla. Stejně tak může být uhlídán a vyzdoben pro návštěvu nejdražší, hosta
nejmilejšího. Tento vzácný host neobtěžuje, nevtírá se do naší přízně, nesvírá
nás, neohromuje nás svou mocí. Chrám naší duše posvěcuje svým požehnáním, jež
ve srovnání se vším ostatním je nade všechno.
Milí zasvěcenci, dnešní svátek
Hromnic, Obětování Páně, Zasvěcení Ježíše v chrámě, je nám příležitostí
v klidu a příhodné posvátné atmosféře prozkoumat stav našeho nitra, naší
duše, našeho srdce. Čím je zasvěcené srdce, tedy naše vlastní, přeplněné?
K čemu tíhne zasvěcená duše, tedy naše vlastní duše? Pro koho se otevírá
střed zasvěceného člověka, tedy komu otevíráme své nitro? Co do něj vpouštíme a
čemu je vystavujeme? Pamatujeme na to, že nejdražší krev, krev Spasitelova, se
nás dotkla, byli jsme jí obmyti a vykoupeni? Jsme připraveni na to, že se, ve
smyslu dnešního starozákonního čtení z knihy proroka Malachiáše, máme stát
místem, kde se taví stříbro a zlato Božích darů pro naše bližní, kterým jako
nástroje je máme zapáleni ohněm Ducha sv. předávat?
Čtení z listu Židům jako by nám přicházelo v ústrety
s povzbuzením a vysvětlením duchovních pout, pojících nás všechny
dohromady. Svým zasvěcením jsme se ocitli v jedné společnosti, která má
všechny základní rysy svaté Rodiny. Jsme jakousi svatou rodinou zasvěcenců.
Ježíš nebyl dítětem Josefovým a Maria nebyla skutečnou manželkou Josefovou.
Josef byl pěstounem Kristovým a snoubencem Mariiným. Nebylo tomu tak, jak to má
být v každé rodině. Přesto společenství rodiny, z Božího určení,
všichni tři tvořili. Mezi námi zasvěcenci také není pokrevní příbuzenství, jaké
je v každé rodině, a přesto to není na překážku tomu, abychom,
z Božího popudu a oslovení rodinou byli a za rodinné společenství
zasvěcenců, sobě blízkých ve službě jednomu Pánu, se považovali. I my jsme příbuzní,
bratři a sestry v Kristu, který se nám připodobnil a rozumí našim utrpením
a zkouškám, neboť i On jimi procházel.
Dnešní, nám tak blízké evangelium mluví jednak o oběti, o vnuknutí Duchem sv., a
pak i o meči. Oběť života jako celopal – pálí celkově a všude. Nikdy nemůže být
strojená a předstíraná, protože by byla falešná. Maria s Josefem obětovali
dítě v chrámě, aby zachovali to, co bylo psáno v Zákoně Páně.
Mluví se zde však i o představení
Pánu v chrámě. To, co se v chrámě v přítomnosti starce Simeona a
prorokyně Anny dělo, to nebyla rituální zvyková a vnější záležitost. Ježíš,
zatím jako malé dítě, se stane sám obětí, nebude jen obětován. Stejně tak my,
drazí zasvěcenci, se nestáváme Božím povoláním jen obětovanými osobami, jsme
obětí, celopalem, beze zbytku, ne okrajově. Jedině takto můžeme dojít radosti
z povolání.
Samo představení Ježíše
v chrámě je teprve jistým svítáním následné plné skutečnosti, totiž
dobrovolného odevzdání se Otcově vůli: ne, jak já chci, ale jak chceš ty. Ve
chvíli, kdy jsme jako dospělí stáli před životní volbou, slibem a závazkem, a
kdy jsme v síle Ducha a z jeho vnuknutí chápali, že Bůh nás bere
zcela vážně, od toho okamžiku platí i v našem zasvěcení se Pánu: ne, jak
já chci, ale jak chceš ty, dobrý Bože.
A konečně meč... Rozumíme tomuto
šermířskému náčiní opravdu dobře? Meč je současně zbraň, avšak i skalpel.
Záleží na tom, v jaké ruce se ocitne. Při šermu to někdy vypadá, že si
šermíři – sportovci i hráči současně, pouze hrají. V duchovním životě se ale
nevyplácí zahrávat si s mečem, neboť je nezodpovědné dobrovolně se
vystavovat nebezpečím a zahrávat si s pokušeními! Není nikdy jisté, že
obstojíme. Naše síly a možnosti se brzy vyčerpají. Přítomnost meče jako zbraně
vyvolává blízkost nepokoje a nepřátelských bojů. Existuje jediná dovolená
možnost použití meče: jako duchovní zbraně proti sobě, proti svým hříchům,
zatvrzelostem, pýše, pocitům vlastní výjimečnosti. Tehdy můžeme a máme oním
duchovním mečem seknout, abychom se vzpamatovali, a říznout jako skalpelem, který
odstraňuje zhoubné vředy, a tím celý organizmus léčí.
Známe i meč rozdělení. Žel Bohu,
někdy jsme my lidé rozděleni tak, jako by nás někdo přímo rozsekl na dvě části.
I ve zbožných komunitách se může stát, že k takovým rozseknutím dochází.
Je jasné, že to není stav, který bychom měli podporovat a trvale udržovat.
V této souvislosti se dá meči rozdělení rozumět jedině tak, že zřetelně a
jasně oddělí od sebe ne lidi, ale dobro od zla. Pravdu od lži. Ctnost do
nepravosti. V těchto okolnostech duchovních zápasů se meče chopme a se
statečností Božích přátel pro Boží věc bojujme.
Váš + Jan
Fotogalerii ze setkání si můžete prohlédnout zde