Promluva biskupa Jana Baxanta k 18. výročí litoměřického Hospice sv. Štěpána
Hospic sv. Štěpána v Litoměřicích, 9. února 2019
Vážení a milí přátelé, nemocní i zdraví, drazí zaměstnanci,
bratři a sestry,
velice mě těší,
že náš litoměřický hospic, vedený v křesťanském duchu, žije pod ochranou sv.
Štěpána, křesťanského prvomučedníka, tedy vůbec historicky prvního krvavého
vyznavače, svědka Ježíše Krista. Předpokládám, že nejen v naší Svatoštěpánské
katedrále, nebo nyní nově i v Biskupském pivovaru U sv. Štěpána, se návštěvníci
a hosté zamýšlejí nad životním dramatem prvního mučedníka, ale že si i vy zde,
zaměstnanci a přátelé tohoto hospice, nemocní i zdraví, příbuzní pacientů a
všichni ostatní dobrodinci, alespoň občas připomenete osud člověka, který
nevládl materiálními statky, ale vynikal pevným přesvědčením o smyslu života
služby a nezaváhal ani na okamžik a nepřistoupil na to, že by Krista, Kristův
životní styl zradil. Prosím, zamysleme se nad jistě známými, ale stále
důležitými skutečnostmi vztahů mezi námi lidmi, ale také vztahů mezi námi a
Bohem, a to pohledem našeho prvomučedníka, neboť zde, pod střechou tohoto
hospicového domu, se nutně musí tříbit jak vztahy mezilidské, tak i vztahy vůči
Bohu, volajícího nás právě také k tomu, abychom si dávali záležet na věrnosti
křesťanskému přesvědčení.
Prvním bodem
našeho zamyšlení může být všelidské vědomí o křehkosti kohokoliv z nás. Není
nám, lidským bytostem, byť obdařeným mimořádnými schopnostmi, dáno, abychom si
ve všem vystačili sami. Ano, tendence i jinak moudrého a prozíravého člověka
být solitérem jsou přítomny. Relativně brzy se však dostavují pochybnosti o
vlastní síle a moci a rozlet brzdí limity a hranice, logicky přítomné, neboť
člověk navždy zůstává člověkem; není Bohem. A nejen to. V procesu zralosti
člověka se objevuje i nutnost opřít se o druhé, touha po sdílení osudu a
současně i ochota být druhým oporou. Sv. Štěpán umírá mučednickou smrtí jako
jeden z prvních křesťanů, jako jeden úd tehdy ještě nevelkého Kristova těla –
církve. Odchází ze světa, ale neodchází Kristovo dílo. Spolukřesťané, jeho
příbuzní, ostatní jáhnové a církevní služebníci zůstávají. Byl jim dán příklad.
Svatoštěpánský hospic musí mít podobné charakteristické rysy. Rodinní
příslušníci odevzdávají do péče hospicových zaměstnanců své drahé nemocné s
vědomím, že jim už nedokáží pomoci i kdyby jakkoliv chtěli. A hospicová
otevřená náruč je přijímá s nejlepšími úmysly doprovodit je právě v oněch velmi
vážných chvílích lidského života, kdy tělesné i duševní lidské schopnosti
nemocných slábnou. Na místě je potom naše vyznání, vyslovené taktně a
ohleduplně, ale upřímně a přesvědčivě: „Vyčerpali jsme všechny možnosti, podali
jsme všechny dostupné léky a nejsme to my, kdo vládneme nad životem a smrtí.
Pane Bože, nyní už musíš konat jen ty sám. Do tvých rukou odevzdáváme naše
drahé i sebe.“ Statečný příklad křesťanské modlitby je vysloveně žádoucí a v
této službě nutný.
Druhým bodem naší
meditace je ochota posloužit potřebným a nemocemi ohroženým lidem vlastními
„léčivy“ a uměním osvojitelným každým z nás, totiž „být při tom, vnímat druhé a
ne stále jen sebe, naslouchat, nementorovat, nezahlcovat dlouhými, únavnými a
plytkými řečmi, nastavit své srdce, třeba i všelijak rozbolavělé, upřímně
plakat s plačícími a upřímně se radovat s radujícími se“. Sv. Štěpán, jáhen,
služebník u stolů chudých a pomocník v domácnostech už i pronásledovaných
křesťanů mohl účinně pomáhat a sloužit za jednoho předpokladu. Musel znát stav
a potřeby těch, ke kterým přicházel ve jménu Kristově. Nemohl jim předkládat
to, o čem by byl přesvědčen, že je to pro ně jedině dobré bez toho, aby jim
nejprve trpělivě naslouchal. Bez znalosti jejich skutečné životní situace by
jeho služba vycházela naprázdno. Ve světě, ve kterém se denně pohybujeme i my
všichni, se zdá být stále více zřejmým, že vydatně prospějeme druhým, zvláště
potřebným a trpícím, když je nezavalíme radami a pokyny, často jen
teoretickými, ale když jim budeme ochotni naslouchat a s nepředstíranou vnímavostí
sdílet jejich stav, mnohdy stav ohrožení, nikoliv však stav beznadějný. Je
samozřejmé, že ten, kdo je ochoten naslouchat druhým, se sám potřebuje poradit
a konzultovat své kroky obětavé služby s kolegy či kolegyněmi. A nesmíme
pominout ani konzultace sebešikovnějšího služebníka s božským Rádcem a Lékařem.
Ten, kdo často vysilujícím nasloucháním vydává svou duchovní energii, musí zase
načerpat novou.
Třetím bodem
dnešního zamyšlení je prostá, avšak zásadní otázka: jakou budoucnost má a může
mít náš litoměřický Svatoštěpánský hospic, když se zpětně díváme na jeho už
několikaletou minulost? Jedno je jisté. Takovéto zdravotnické a doslova
pečovatelské zařízení je v současnosti nutné a už, jak vidno, nepostradatelné.
Dovolím si parafrázovat slova Ježíšova: chudých, potřebných a nemocných,
zvláště nevyléčitelně nemocných, budete mít stále mnoho. Zdá se, že ani
špičkové medicínské, léčebné a všeobecně nemocniční vymoženosti nedokáží
vyloučit přítomnost lidských nemocí, bolestí a trápení. Pokud chceme uvažovat o
citelném navýšení finančních prostředků právě pro instituty legislativně tak
trestuhodně zanedbávané, jako jsou hospice, pak bude tato úvaha správná za
podmínek, že jednak naši zákonodárci, které při volbách zcela svobodně
vybíráme, budou skutečnými našimi zástupci i v hájení práv těch, a především
těch, kteří se už pro nedostatek svých sil dovolávat nemohou, avšak
nezcizitelné právo na důstojný závěr své pozemské životní pouti a na důstojnou
smrt mají. Další podmínkou v úvaze o materiální stabilitě hospicového zařízení
je, otevřeně a jednoduše řečeno, naše vlastní podpora, hmotná i duchovní. Jsme
přesvědčeni o naléhavé potřebě existence hospice sv. Štěpána v Litoměřicích?
Jestliže ano, pak jej chápejme jako naše společné dílo, odkázané také na naši
osobní pomoc. Dobrodinců není nikdy málo, ale ani dost! Kéž vaše přátelství i
nadšení, vaši službu a veškerý zájem o tento hospicový institut Bůh požehná.
Fotogalerii si můžete prohlédnout zde