Filipovská pouť 2019
Filipov, 13. ledna 2019
Je tomu už 153 let, kdy se toto
filipovské místo stalo místem Bohem omilostněným. Můžeme rovněž konstatovat, že
i místem vyhledávaným, určitě minimálně jedenkrát za rok, vždy v zimním čase
13. ledna. Dojímá mě vždy vaše poutnická účast, drazí přátelé, když se tohoto
dne v roce sem dostanu, téměř pokaždé s nejistotami, zdali z Litoměřic a pak do
Litoměřic zpět dojedeme, a velice obdivuji váš elán vydat se do Filipova s
vírou a nadšením vykonat něco pro dobro svých rodin, a to i za cenu oběti
způsobené nejen nepřízní počasí. Dorazit do Filipova o lednovém ránu na 4.
hodinu vyžaduje víru a vytrvalost. Velmi bych si přál, aby vaši blízcí, které
jistě nesete ve svých srdcích a pro které se na Filipovskou pouť vydáváte, vám
projevili vděčnost. Bůh sám vám tuto ušlechtilost skutků křesťanské víry a
lásky bohatě odmění. Tím jsem si jist!
Letošní
naše Mariánské filipovské setkání je propojeno se závěrem vánoční doby, se dnem
Páně – nedělí a se svátkem Křtu Páně. Snad se můžeme domnívat, že tehdy, před
oněmi 153. lety, zprvu těžce ležící nemocná Magdalena Kadé, posléze pokojně a
pozvolna útěšně vstávající osobně prožívala skutečnost narození Krista v
Betlémě, od Filipova tolik kilometrů vzdáleném. Věděla, že Ježíš jako Spasitel
má eminentní účast na jakémkoliv údělu kteréhokoliv člověka. Není až tak
rozhodující, jestli my, lidé zdraví či nemocní, rozumí se na těle, dokonale
chápeme své životní snažení vyčerpávajícím způsobem, zásadní je skutečnost
vykoupení naší nesmrtelné duše pro věčný šťastný život v nebi s Bohem. Zdraví
nebo nemoc člověka je vždy časově podmíněno, samozřejmě však nikdy není
zanedbatelné. Vykoupení ale má dosah trvalý. Ve svém uvažování se, myslím,
každý nemocný člověk upoutaný na lůžko zabývá otázkami nejdůležitějšími: těmi,
které se týkají života i smrti. Křesťansky založený člověk se ve svých
meditacích zabývá i otázkami, jež se dotýkají života s Bohem, ale i, nedej Bůh,
stavem odloučení od Boha, tedy duchovní smrti a totální, doslova pekelné
beznaděje.
Ježíš,
syn Mariin, věrný přítel každého člověka, blízkého i třeba na hony vzdáleného,
rozumí onomu lidskému přemítání v mysli, a to proto, že před přijetím úkolu
spásy všech lidí zvažoval toto všechno: souhlas člověka se svou záchranou jako
darem i lidské odmítnutí tohoto nabízeného záchranného daru. Jen málo stačí,
aby se člověk navždycky ztratil, a současně málo stačí pro to, aby byl opět
nalezen. Nemoc člověka vysiluje i tak, že někdy může, kvůli bolestem,
pochybovat o Boží dobrotě a jeho milosrdenství. Stává se však i to, že právě
bolesti, snášené v době nemoci, mohou člověku napovědět, že není sám a zcela
opuštěn. Kristus totiž nepřišel kvůli hotovým světcům a světicím, ale kvůli
nám, hříšníkům, potácejícím se mnohdy nad propastmi své hříšnosti a pyšné
nadutosti. Spasitel ale ví, koho má přidržet, pro koho má skočit třeba i do
ohně, má rád všechny.
Křesťanka,
oddaně věřící nemocná Magdalena ve svých dlouhých hodinách trávených na lůžku
meditovala o vánočním poselství a základních pravdách o našem vykoupení a
spáse. Nemohlo jí být cizí vědomí o Matce Boží Panně Marii, o jejím důsledném
svěření se Bohu, o její rozhodnosti žít tak, jak chce Bůh. Věděla, že Maria je
Matka sedmibolestná. Bolestí bychom jistě napočítali mnohem více, ale Mariiny
bolesti jsou tiché a neokázalé a její kladná odpověď „Fiat! – staň se!“ bylo
vysloveno s ohledem na dílo jejího syna, Spasitele člověka. Pro záchranu,
spásu, vykoupení lidí je Maria připravena vykonat vše, i kdyby to stálo oběti,
a tedy i bolesti. Podobně sám Ježíš, její syn a přímý vykonavatel Božího plánu
spásy lidí, souhlasil se svým posláním za jakoukoliv cenu, i kdyby to stálo
život; tedy za cenu utrpení a bolesti a i za cenu nejvyšší, smrti.
Nemocná
Magdalena mohla ve vědomí své křesťanské víry uvažovat i tak, že její vlastní
život, byť by byl poznamenán nemocí a neschopností pohybu vedoucí až k upoutání
na lůžku, má smysl, neboť její životní oběť může někomu ve světě přinést úlevu.
Věděla, že ve světě lidí je tomu tak, že někteří se obětují a v bolestech a
utrpeních umírají, aby druzí žili. Kristus potupně zemřel, abychom my mohli žít
šťastně. Navíc, Magdalenino lůžko utrpení se stalo místem, jak doufáme, kde se
prostřednictvím Panny Marie projevila Boží moc. Při letošní vánočně laděné
Mariánské filipovské pouti ve skutečnosti vidíme i betlémskou událost, avšak
oděnou do současného šatu: velké věci se odehrávají za tmy, v noci. I my jsme
sem přece doputovali ve tmě noci. Ježíšovy jesličky nám mohou připomenout
jakékoliv lůžko našich nemocných, ne-mocných, bližních. Malý Ježíšek sice
bezmocným tehdy jako malé dítě byl, ale Boží moc v něm byla přítomna. Naši
nemocní jsou odkázáni na pomoc druhých, ale současně nám poskytují příležitost
pro ně vykonat něco dobrého k zušlechtění našeho srdce. Na světě je stále a
vždy mnoho nemocných, slabých, nemohoucích, bezmocných, na pomoc druhých
odkázaných. Jejich tichý dech je někdy až neslyšitelný a jejich osud námi
zdravými nepostřehnutelný. V jejich duších však může zářit betlémská hvězda
Spasitele tak, že se stávají těmi, ve kterých se projevuje pro nás, všechny
ostatní, Boží moc. Panna Marie nebývá nikdy daleko!
Váš + Jan
Fotografie z letošní filipovské pouti najdete ve fotogalerii
Foto: Dominik Faustus